شنوایی بازار محصول خرده فروشی عمده فروشی

شنوایی: بازار محصول خرده فروشی عمده فروشی اخبار اقتصادی و بازرگانی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی مناطق داغ بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران

تشدید پیش رونق معاملات ملک، تعداد مناطق داغ بازار مسکن پایتخت را زیاد کردن داد. اوضاع تابستانی بازار مسکن 22 منطقه نشان می دهد فروش آپارتمان در سه ظاهر از مناطق

مناطق داغ بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران

مناطق داغ بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران

عبارات مهم : ایران

فروش سه ظاهر آپارتمان در پایتخت با شیب متفاوت زیاد کردن یافت.

تشدید پیش رونق معاملات ملک، تعداد مناطق داغ بازار مسکن پایتخت را زیاد کردن داد. اوضاع تابستانی بازار مسکن 22 منطقه نشان می دهد فروش آپارتمان در سه ظاهر از مناطق، رشد 2 رقمی پیدا کرده؛ به طوری که در محله های لوکس (مناطق یک و دو)، حجم معاملات تا 20 درصد نسبت به تابستان 95 زیاد کردن یافته و در منطقه 6 (مرکز)، رکورد بیشترین رشد خرید – 39 درصد- ثبت شده است هست. در معادله تازه معاملات مسکن، دو منطقه دارای بیشترین سهم فروش (4 و 5)، از رشد تدریجی برخوردار است.

تازه ترین صورت اوضاع معاملات خرید مسکن در مناطق 22گانه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد، مرداد امسال هر سه ظاهر واحدهای مسکونی اعم از واحدهای «لوکس»، «مصرفی» و آپارتمان های واقع در «بافت های فرسوده»، با استقبال قابل توجه متقاضیان خرید مسکن مواجه شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، کارنامه معاملات خرید مسکن به تفکیک سهم هریک از مناطق 22گانه پایتخت از کل معاملات ملک، در دومین ماه از فصل تابستان درحالی بروز «رشد مثبت» در کل شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در حجم معاملات خرید آپارتمان در هر سه نوع مناطق بافت فرسوده، لوکس و مصرفی را تایید می کند که در این ماه، رکورد بیشترین حجم فروش مسکن طی 39 ماه اخیر زده شد.

مناطق داغ بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران

مرداد امسال حجم کل معاملات خرید مسکن 5درصد نسبت به مرداد سال گذشته زیاد کردن یافت و به مرز 17 هزار فقره معامله خرید مسکن رسید؛ هر چند شرح تحولات مربوط به میزان رشد حجم معاملات خرید مسکن در هر یک از 22 منطقه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به واسطه تفاوت در سطح قیمت ها و همچنین میزان تقاضا جهت خرید مسکن، تفاوت دارد ولی مرداد ماه امسال قیمت رشد حجم معاملات مسکن در 10 منطقه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران زیاد از قیمت رشد حجم خرید و فروش مسکن در کل شهر به ثبت رسید. با این حال در این ماه، 8 منطقه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران (مناطق 9، 15، 16، 17، 18، 19، 20، 21) با رشد منفی در حجم معاملات خرید مسکن نسبت به مردادماه سال گذشته روبه رو شدند که عموما از میان مناطق جنوبی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران و نقاطی هستند که تسهیلات بانکی خرید مسکن از بابت مبلغ اقساط، فعلا در «استطاعت» متقاضیان کم درآمد خرید مسکن در این مناطق نیست.

رکورد بیشترین رشد حجم معاملات مسکن در مردادماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته، مربوط به منطقه 6 پایتخت با نزدیک 40 درصد رشد فروش آپارتمان بود؛این درحالی است که منطقه 22 نیز با 31 درصد رشد مثبت، دومین منطقه به لحاظ بیشترین قیمت رشد حجم معاملات خرید وفروش آپارتمان در این ماه نسبت به مرداد 95 بوده هست. قیمت رشد حجم معاملات خرید مسکن در منطقه 6 شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی مردادماه به مرز 40 درصد رسید که در تیرماه قیمت رشد حجم معاملات مسکن در این منطقه نسبت به تیر95، معادل منفی 3 درصد بوده است.

تشدید پیش رونق معاملات ملک، تعداد مناطق داغ بازار مسکن پایتخت را زیاد کردن داد. اوضاع تابستانی بازار مسکن 22 منطقه نشان می دهد فروش آپارتمان در سه ظاهر از مناطق

به این ترتیب، منطقه 6 شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در حالی رکورددار بیشترین قیمت رشد حجم معاملات خرید مسکن در مرداد ماه نسبت به سایر مناطق شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است که کارشناسان این رکوردزنی را نوعی رشد معنادار در حجم معاملات خرید ملک در این منطقه عنوان می کنند. منطقه 6 شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به علت نزدیکی به مرکز کار وفعالیت پایتخت یکی از مناطق مصرفی بازار مسکن است که عمده متقاضیان خرید مسکن در این منطقه از میان افرادی هستند که قصد دارند جهت در امان ماندن از ترافیک روزانه و همچنین نزدیک شدن به مرکز کار وفعالیت به خصوص مجاورت با محل کارشان، اقدام به خرید مسکن در این منطقه کنند؛عمده معاملات خرید مسکن در این منطقه عموما از سوی افرادی انجام می شود که قصد تبدیل به احسن کردن واحد مسکونی خود را دارند؛چرا که واحدهای مسکونی واقع در این منطقه عمدتا هم به لحاظ متراژ، هم به لحاظ سطح قیمت و هم از نظر عمربنا معمولا مقصد منزل اولی ها و متقاضیان خرید واحدهای مسکونی کوچک متراژ، ارزان قیمت و نوساز یا کم سن و سال نیست.

در منطقه 22 شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز که با رشد 31درصدی حجم معاملات خرید مسکن در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است هست، حجم بالای عرضه واحدهای مسکونی واقع در برج های نوساز و آماده عرضه که به واسطه خالی بودن تمام واحدهای آنها معمولا با قیمت مناسب به بازار فروش معرفی می شوند موجب شده است این منطقه دومین رکورددار تحقق بیشترین قیمت رشد در حجم فروش آپارتمان در میانه تابستان امسال باشد؛ میانگین قیمت فروش آپارتمان در منطقه 22 در مردادماه 3 میلیون و800 هزار تومان بوده است که عملا این منطقه کمترین فاصله قیمتی را با به عنوان نمونه منطقه 11 به عنوان یکی از مناطق محدوده جنوبی پایتخت کشور عزیزمان ایران با میانگین قیمت 3 میلیون و300 هزار تومان دارد و حتی به سطحی نسبتا برابر با میانگین قیمت مسکن در منطقه 13 می رسد؛میانگین قیمت فروش مسکن در منطقه 13 طی مردادماه امسال 3 میلیون و900 هزار تومان گزارش شده است هست. همچنین میانگین قیمت فروش آپارتمان در منطقه 22، هم اکنون به طور میانگین 5/ 1 میلیون تومان از سطح میانگین قیمت آپارتمان در منطقه 5 و همچنین یک میلیون تومان از سطح میانگین قیمت مسکن در منطقه 4 کمتر هست. این سطح قیمت در مقطع فعلی که موج تقاضا، بازار معاملات ملک را تا مرز رونق پیش برده، طبیعی است به رشد خیره کننده فروش آپارتمان در منطقه 22 در مقایسه با سایر مناطق منجر شود.

پنج شاخصه منطقه ای بازار مسکن

مناطق داغ بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران

به گزارش «دنیای اقتصاد»، شرح مربوط به قیمت رشد حجم معاملات خرید مسکن در مناطق 22گانه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد بازار مسکن در این ماه دست کم با پنج شاخصه عمده همراه بوده هست. نخستین ویژگی، به «استقبال گروه های متفاوت متقاضی خرید مسکن از هر سه نوع آپارتمان های لوکس، مصرفی و واحدهای مسکونی واقع در محدوده مهم بافت فرسوده شهر تهران» برمی گردد؛ سه منطقه اول شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به لحاظ بیشترین رشد حجم معاملات خرید مسکن در ماه میانی تابستان نسبت به مدت مشابه سال قبل، از میان دو منطقه مصرفی(مناطق 6 و22) و یک منطقه شمالی(منطقه 2)پایتخت هستند. در این میان منطقه 6 با رشد 40درصدی، منطقه 12 با رشد 31 درصدی و منطقه 2 با رشد 20 درصدی، سه منطقه اول شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به لحاظ بروز بیشترین رشد مثبت در حجم معاملات خرید مسکن هستند.

این در حالی است که علاوه بر این سه منطقه، مناطق یک، سه، هفت، هشت، 11، 12 و 13 شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران قیمت رشدی بیش از میانگین قیمت رشد حجم کل معاملات مسکن در مرداد ماه را تجربه کردند که نشان دهنده استقبال متقاضیان خرید مسکن از هر سه نوع آپارتمان های واقع در مناطق لوکس، مصرفی معمولی و بافت های فرسوده هست. مرداد امسال نه تنها حجم معاملات خرید مسکن در سه منطقه لوکس شهر تهران(مناطق یک تا سه) به عنوان کانون واحدهای مسکونی بزرگ و گران قیمت با رشد مثبت زیاد از میانگین رشد حجم معاملات مسکن در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شد که حجم معاملات خرید مسکن در5 منطقه واقع در محدوده مهم بافت های فرسوده شهری(مناطق 10 تا 14) نیز از حدود یک درصد تا حدود 18 درصد رشد کرد.

تشدید پیش رونق معاملات ملک، تعداد مناطق داغ بازار مسکن پایتخت را زیاد کردن داد. اوضاع تابستانی بازار مسکن 22 منطقه نشان می دهد فروش آپارتمان در سه ظاهر از مناطق

حجم معاملات خرید مسکن در مناطق مصرفی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به خاص در دو منطقه پرتقاضا وپرمعامله شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران –مناطق 4 و 5- نیز، به شکل دیگری با زیاد کردن مواجه شد که نشان دهنده استقبال متقاضیان از خرید واحدهای ریزمتراژ و کوچک متراژ در این مناطق هست. حجم معاملات مسکن در این دو منطقه به علت حضور تقاضا در آنها طی ماه های قبل، در مرداد ماه با شیب ملایم زیاد کردن پیدا کرد.

تغییرات ماهانه حجم معاملات مسکن در مرداد ماه نیز وضعیتی مشابه تغییرات نقطه ای در قیمت رشد حجم معاملات مسکن در این ماه را نشان می دهد؛جزئیات مربوط به کارنامه حجم معاملات خرید مسکن به تفکیک مناطق 22 گانه پایتخت که در شکل صورت اوضاع ریز بازار مسکن در مردادماه، به تازگی در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است نشان می دهد مرداد امسال، حجم معاملات خرید مسکن در سه منطقه اول پایتخت کشور عزیزمان ایران –مناطق بورس واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت- به ترتیب 5/ 36 درصد در منطقه یک، 2/ 27 درصد در منطقه 2 و 5/ 6 درصد در منطقه 3 نسبت به حجم معاملات خرید مسکن در این مناطق طی تیرماه، زیاد کردن یافت.

مناطق داغ بازار مسکن پایتخت کشور عزیزمان ایران

کارنامه تغییرات ماهانه حجم معاملات مسکن در مردادماه همچنین از بروز رشد مثبت در حجم معاملات 21 منطقه از شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران حکایت دارد؛در این میان، دست کم معاملات خرید مسکن در 10منطقه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران مشمول بر دو منطقه لوکس(مناطق یک و دو)، 5 منطقه مصرفی(مناطق 4، 6، 7، 8 و 22) و همچنین 3 منطقه واقع در محدوده مهم بافت های فرسوده(10، 13 و 14)، با رشد زیاد از میانگین قیمت رشد حجم کل معاملات مسکن در پایتخت روبه رو شد. میانگین قیمت رشد ماهانه حجم معاملات مسکن در مردادماه-در مقایسه با تیرماه-به 23 درصد رسید.

ویژگی دوم بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات خرید آپارتمان طی مردادماه امسال به «ادامه رشد ملایم، تدریجی و غیر هیجانی معاملات خرید مسکن در دو منطقه پرتقاضا در بازار معاملات خرید مسکن-مناطق 4 و 5-» مربوط می شود که از چند ماه قبل و در مسیر حرکت بازار مسکن در فاز پیش رونق به سمت رونق شروع شده است بود. هر چند حجم کل معاملات خرید مسکن در مرداد امسال در مقایسه با مرداد سال گذشته 5 درصد زیاد کردن یافت ولی مناطق 4 و 5 که کانون مهم تمرکز تقاضای واحدهای مصرفی کوچک متراژ و میان متراژ محسوب می شوند هر کدام رشد کمتر از 4 درصد را در حجم معاملات خرید تجربه کردند.

علت این موضوع، به وجود تقاضای غیر هیجانی در بازار واحدهای مصرفی طی یک سال اخیر و ادامه روند رشد ملایم حجم معاملات خرید در این دو منطقه مصرفی و پرتقاضا مربوط می شود؛ درحالی که طی ماه های گذشته بعضی مناطق شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران با رشد منفی در حجم معاملات ملک روبه رو شدند ولی روند رشد ملایم وتدریجی حجم معاملات مسکن در این دو منطقه که کانون تقاضای منزل اولی ها و متقاضیان مصرفی خرید مسکن – عمدتا متقاضیان واحدهای کوچک متراژ و میان متراژ- است از ماه ها قبل شروع شده است بود و همچنان نیز ادامه دارد. هر چند حجم معاملات خرید مسکن در این دو منطقه طی مرداد ماه در مقایسه با تیر امسال، به ترتیب 2/ 25 درصد در منطقه 4 و 5/ 17 درصد در منطقه 5 زیاد کردن یافت که قیمت رشد قابل توجهی محسوب می شود. با این حال، مناطق 4 و 5 پایتخت همچنان پرفروش ترین مناطق شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران محسوب می شوند که طی ماه های گذشته بخشی از رشد ایجاد شده است در حجم معاملات خرید مسکن مدیون معاملات انجام شده است در این دو منطقه پرتقاضا هست؛ طوری که این دو منطقه اگر چه در مرداد ماه با قیمت رشدی کمتر از میانگین قیمت رشد معاملات مسکن نسبت به مرداد سال گذشته روبه رو شدند ولی همواره دو منطقه گرم در بازار معاملات مسکن طی ماه های اخیر بوده اند.

همین رشد تدریجی و ملایم حجم معاملات خرید مسکن در دو منطقه مهم و پرتقاضای واحدهای مسکونی مصرفی موجب شده است به رغم زیاد کردن حجم معاملات مسکن، قیمت رشد قیمت مسکن نیز در مردادماه زیاد کردن آنچنانی نداشته باشد؛ میانگین قیمت مسکن، مردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 6 درصد و در مقایسه با ماه قبل-تیر 96-تنها 7/ 0 درصد رشد کرد.

ویژگی سوم بازار معاملات مسکن مردادماه به لحاظ حجم معاملات، به تحقق یک آینده نگری کارشناسی در بازار معاملات واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت مربوط می شود؛از ابتدای مرداد ماه مالکان بخش عمده ای از واحدهای مسکونی لوکس واقع در مناطق یک تا 3 شهر تهران، با رسیدن به این آگاهی که فروش آپارتمان در این مناطق با «قیمت های پیشنهادی بالا» عملا در بازار فعلی امکان پذیر نخواهد بود اقدام به اعمال «تاکتیک تخفیف» در سطح قیمت های پیشنهادی کردند؛ «دنیای اقتصاد»، اوایل شهریورماه منشتر شدن گزارشی از شرح و نحوه اعمال تاکتیک تخفیف در بازار معاملات مسکن به خصوص بازار واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت آینده نگری کرد این تاکتیک در نهایت می تواند حجم معاملات مسکن در این مناطق را به طور نسبی زیاد کردن دهد؛ «دنیای اقتصاد» در این گزارش که بر پایه نتیجه های تحقیقات میدانی انجام شده است از بازار معاملات فروش مسکن در مناطق لوکس انتشار داده است از زیاد کردن تدریجی دمای بازار معاملات این واحدها و استقبال نسبی خریداران در نتیجه اعمال تخفیف روی قیمت های پیشنهادی واحدهای نوساز و رسوب شده است خبر داد؛ بیشترین قیمت تخفیف اعمال شده است در مناطق متفاوت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران بر اساس این گزارش، مربوط به منطقه یک پایتخت با حدود 12 درصد تخفیف در قیمت قطعی فروش ملک نسبت به قیمت پیشنهادی آپارتمان در مردادماه بود؛ این درحالی است که قیمت تخفیف در سایر مناطق شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هم به طور میانگین بین 2 تا 3 درصد در مردادماه محقق شد. آمار مربوط به معاملات صورت گرفته در مناطق متفاوت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می دهد درحالی که حجم معاملات خرید مسکن تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه سال گذشته در منطقه یک 6 درصد ودر منطقه 2 با 7 درصد رشد منفی مواجه شد، ولی تغییرات نقطه ای حجم معاملات مسکن در مردادماه حاکی از رشد حدود 9 درصدی و 20 درصدی حجم معاملات خرید مسکن به ترتیب در مناطق یک و 2 پایتخت هست؛ این رشد مثبت و در عین حال قابل توجه ناشی از «تاثیر اعمال تاکتیک تخفیف در قیمت فروش مسکن در همه مناطق شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به خصوص مناطق شمالی شهر» هست. حجم فروش واحد مسکونی در مناطق یک و 2 در مرداد ماه به ترتیب 37 درصد و 27 درصد نسبت به تیرماه زیاد کردن یافت. در منطقه یک در تیرماه، میزان فروش 6 درصد و در منطقه 2 نیز 7 درصد نسبت به تیرماه 95 کم کردن یافته بود.

ویژگی چهارم بازار معاملات مسکن در ماه میانی تابستان، در مقایسه با میانه تابستان سال گذشته، از «رشد قابل توجه حجم معاملات خرید مسکن در 5منطقه واقع در محدوده مهم بافت های فرسوده» خبر می دهد؛مرداد امسال، حجم معاملات خرید مسکن در مناطق 10 تا 14، که جزو مناطق واقع در محدوده فرسوده آشنا شده است شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران محسوب می شوند، در مقایسه با مرداد سال گذشته از حدود یک درصد تا نزدیک 18 درصد زیاد کردن یافت که نشان دهنده استقبال متقاضیان خرید از بازار مسکن این مناطق هست. هم اکنون 2500 واحد مسکونی نوساز آماده فروش در مناطق فرسوده شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد که همین عرضه اوج و شرایط مناسب قیمتی همراه با پوشش مناسب سقف فعلی تسهیلات خرید مسکن با قیمت سود تک رقمی-8درصدی- منجر به استقبال متقاضیان مصرفی از این واحدها و در نتیجه بروز رشد مثبت در معاملات مصرفی خرید مسکن در این مناطق شده است است.

با این حال شاخصه پنجم از «تشدید یک هشدار در بازار تامین مالی مسکن جهت گروه های کم درآمد» خبر می دهد؛ مرداد امسال هر چند قیمت رشد حجم معاملات خرید مسکن در مناطق لوکس، مصرفی و محدوده مهم بافت های فرسوده زیاد کردن یافت، ولی در 7 منطقه جنوبی شهر تهران(مناطق 15 تا 21) قیمت رشد حجم معاملات مسکن بین 7 تا 20 درصد کم کردن یافت؛کارشناسان بازار مسکن «در استطاعت نبودن تسهیلات خرید مسکن جهت متقاضیان کم درآمد مسکن در این مناطق» را عامل مهم افت حجم معاملات در مردادماه در این مناطق می دانند؛پیش از این کارشناسان بارها تاکید کرده بودند مورد نیاز است از طریق زیاد کردن طول دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن، کم کردن مبلغ سپرده اولیه جهت دریافت وام و کم کردن اقساط ماهانه تسهیلات، شرایط جهت استفاده گروه های کم درآمد از تسهیلات بانکی خرید مسکن تسهیل شود.

سقف 120 میلیونی وام خرید مسکن تمدید شد

با تمدید وقت پرداخت وام 20 میلیون تومانی جعاله (تعمیرات) مسکن تا آخر آذرماه امسال، پرداخت سقف تسهیلات 120 میلیون تومانی بدون سپرده خرید مسکن تا آخر پاییز ادامه خواهد داشت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بانک عامل بخش مسکن دیروز در قالب مصوبه ای ضمن تمدید سقف 20 میلیون تومانی وام جعاله مسکن، تصویب کرد متقاضیان انفرادی تسهیلات خرید مسکن تا آخر آذرماه امسال می توانند علاوه بر دریافت وام 60 میلیون تومانی از محل اوراق تسهیلات مسکن، تسهیلات 20 میلیون تومانی جعاله (تعمیرات) مسکن را نیز دریافت کنند؛ این درحالی است که سقف تسهیلات بدون سپرده جهت زوجین نیز با محاسبه وام 20 میلیون تومانی جعاله تا آخر پاییز امسال 120 میلیون تومان خواهد بود.

هم اکنون قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن حدود 75 هزار تومان است که متقاضیان دریافت تسهیلات بدون سپرده انفرادی با سقف 80 میلیون تومان باید مبلغی حدود 12 میلیون و500 هزار تومان جهت خرید 160 فقره اوراق و متقاضیان تسهیلات 120 میلیون تومانی مبلغی حدود 18 میلیون و500 هزار تومان جهت خرید 240 فقره اوراق پرداخت کنند. دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی جعاله مسکن مطابق با مصوبه تازه بانک عامل بخش مسکن جهت متقاضیان دریافت این تسهیلات بدون الزام به رعایت شرط همزمانی دریافت تسهیلات جعاله با دریافت تسهیلات 60 و 100 میلیون تومانی بدون سپرده خرید مسکن، همچنان امکان پذیر است.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: ایران | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار